An-Nisa - Ayat 59

Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.

Topik hangat!

Sharing is caring... (76) anak (30) umrah (22) isteri (10) Mari mengaji (9) Tanya ustaz (9) Ramadan (8) solat (8) Kembara masjid (7) Doa (6) Hadith (6) al-Quran (6) breakfast (6) Abdul Rahman Assudais (5) Kuching (5) Makkah (5) Masjid (5) haji (5) syukur (5) Ibadat (4) Madinah (4) Maher Zain (4) Tahfiz (4) Ustaz Don (4) al-Fatihah (4) dugaan (4) Allah (3) Blackberry (3) Facebook (3) KLCC (3) Lee Chong Wei (3) Lin Dan (3) Masjid Nabawi (3) Sejarah Al-Quran (3) Solat Hajat (3) Solat Subuh (3) bongsu (3) ilmu (3) kesihatan (3) wife (3) All England (2) Anniversary (2) Cuti-cuti (2) Imam (2) Islam (2) Manchester United (2) Oldtown White Coffee (2) Rasulullah SAW (2) Raudhah (2) Solat Jumaat (2) Tragedi (2) YouTube (2) al-Baqarah (2) arwah (2) badminton (2) hajat (2) home work (2) insurans (2) kuliah (2) poklong (2) radiasi (2) rindu (2) roadtax (2) rumah sewa (2) sakit (2) supper (2) ziarah (2) 2010 (1) Asb (1) Bacalah... (1) Berita Harian (1) Biodata (1) Bulan (1) Canterbury (1) Durian (1) FOS (1) Gigi (1) Hari Istiwa (1) Hari Pekerja (1) Holiday Villa a.k.a Grand Margarita (1) Hotel (1) Ikan Terubuk Masin Satok (1) Impiana KLCC (1) Innalillah (1) InsyaAllah (1) KL Twin Towers (1) Khairat (1) Lailatul qadar (1) Lelah (1) Livina (1) Malaysia (1) Male or female? (1) Menara Berkembar Petronas (1) Modal insan (1) Nasyid (1) Negaraku (1) Osama Bin Laden (1) PappaRich (1) Pusat Sains Negara (1) Qiamullail (1) Renew (1) Restoran Mahbub (1) Siapa aku (1) Solat Tahajjud (1) Streamyx (1) Sujud Sahwi (1) Swatch (1) TM (1) Tahlil (1) Tartil (1) Tawaf Wida (1) Twin Towers (1) Ulang Tahun (1) Waterfront (1) Yee Mee Claypot (1) adab (1) air auam (1) alpha (1) atok (1) atuk (1) belanja (1) bonus (1) botak (1) cekodok (1) cucu (1) cukai (1) dance (1) delicious (1) demam (1) dhuha (1) didik (1) discaj (1) fitness (1) gunting (1) guru (1) hijjaz (1) hutang (1) iblis (1) ibu (1) iftar (1) income tax (1) internet (1) joging (1) kabus (1) kerja (1) khemah (1) khutbah (1) kipas (1) lapar (1) lega (1) lembaga hasil (1) lesen (1) modem (1) muntah (1) muslim (1) naik kapal (1) nenek (1) penawar penyakit (1) petunjuk (1) pindah (1) piramid makanan (1) polis (1) rambut (1) renggang (1) setan (1) suami (1) syaitan (1) tahajud (1) teh o suam (1) tudung (1) upin ipin (1) uri (1) vaccin (1) vaksin (1) warded (1) wuduk (1) zakat fitrah (1) zikir (1)

Artikel #1 carta kedudukan paling popular di Cerita Pendek Aku™

Friday, February 24, 2012

Cerita burung singgah di depan rumah...

Kuasa Allah SWT, dengan izinnya.. Ketika aku dan ayahku sedang sibuk bercucuk tanam di depan rumah kira-kira jam lima petang, tiba-tiba seekor burung kecil berwarna hijau (aku kurang pasti jenisnya...) singgah betul-betul di depan aku... Pelik tapi benar...

Keadaan burung tu seperti keletihan dan tak bermaya... Aku cuba mengangkatnya dan meneliti jika ada kecederaan pada anggota badannya... Semuanya kelihatan sempurna pada mata kasar aku... Lalu aku tanpa berfikir panjang meminta ibu ku membawa secawan air untuk diberikan kepada burung itu... Dengan harapan bantuan kecil itu dapat menghilangkan dahaganya dan memberikan sedikit tenaga kepadanya..

Alhamdulillah, burung itu menikmati air tanpa perisa itu sehingga puas... Dalam pada itu, aku memanggil anak-anak supaya melihat dan menyentuh sendiri makhluk Allah yang sangat cantik itu... Dan aku sempat merakam gambar burung itu bersama anak- anak..

Selepas itu, aku bawa burung itu ke kawasan lapang di depan rumah supaya ia terbang semula... Syukur, ia kembali bebas terbang bagi menerokai bumi Allah yang indah ini...

Kejadian ini pertama kali aku alami.. Alhamdulillah, Allah memberi aku kesempatan untuk berbakti...

Menjelang senja, kami bersiap-siap ke surau bagi menunaikan solat Maghrib... Selepas pulang ke rumah, ibu ku tergesa-gesa mendapatkan aku untuk memberitahu bahawa adik arwah atuk aku meninggal dunia kira-kira jam 7 petang tadi... Innalillahiwainnaillahirojiun...

Aku terus teringat peristiwa burung tadi... Mungkin Allah ingin memberitahu sesuatu... Atau petanda... Wallahualam.. Hanya Allah yang maha mengetahui...

Takziah buat saudaraku... Al-Fatihah buat arwah... Moga ditempatkan bersama orang yang beriman... Selamat dari seksa kubur dan dipilih masuk ke Syurga... Amin!

Isnin, 13 Februari 2012...
(kebetulan hari yang sama isteriku bertolak menunaikan umrah)

No comments:

Post a Comment