An-Nisa - Ayat 59

Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.

Topik hangat!

Sharing is caring... (76) anak (30) umrah (22) isteri (10) Mari mengaji (9) Tanya ustaz (9) Ramadan (8) solat (8) Kembara masjid (7) Doa (6) Hadith (6) al-Quran (6) breakfast (6) Abdul Rahman Assudais (5) Kuching (5) Makkah (5) Masjid (5) haji (5) syukur (5) Ibadat (4) Madinah (4) Maher Zain (4) Tahfiz (4) Ustaz Don (4) al-Fatihah (4) dugaan (4) Allah (3) Blackberry (3) Facebook (3) KLCC (3) Lee Chong Wei (3) Lin Dan (3) Masjid Nabawi (3) Sejarah Al-Quran (3) Solat Hajat (3) Solat Subuh (3) bongsu (3) ilmu (3) kesihatan (3) wife (3) All England (2) Anniversary (2) Cuti-cuti (2) Imam (2) Islam (2) Manchester United (2) Oldtown White Coffee (2) Rasulullah SAW (2) Raudhah (2) Solat Jumaat (2) Tragedi (2) YouTube (2) al-Baqarah (2) arwah (2) badminton (2) hajat (2) home work (2) insurans (2) kuliah (2) poklong (2) radiasi (2) rindu (2) roadtax (2) rumah sewa (2) sakit (2) supper (2) ziarah (2) 2010 (1) Asb (1) Bacalah... (1) Berita Harian (1) Biodata (1) Bulan (1) Canterbury (1) Durian (1) FOS (1) Gigi (1) Hari Istiwa (1) Hari Pekerja (1) Holiday Villa a.k.a Grand Margarita (1) Hotel (1) Ikan Terubuk Masin Satok (1) Impiana KLCC (1) Innalillah (1) InsyaAllah (1) KL Twin Towers (1) Khairat (1) Lailatul qadar (1) Lelah (1) Livina (1) Malaysia (1) Male or female? (1) Menara Berkembar Petronas (1) Modal insan (1) Nasyid (1) Negaraku (1) Osama Bin Laden (1) PappaRich (1) Pusat Sains Negara (1) Qiamullail (1) Renew (1) Restoran Mahbub (1) Siapa aku (1) Solat Tahajjud (1) Streamyx (1) Sujud Sahwi (1) Swatch (1) TM (1) Tahlil (1) Tartil (1) Tawaf Wida (1) Twin Towers (1) Ulang Tahun (1) Waterfront (1) Yee Mee Claypot (1) adab (1) air auam (1) alpha (1) atok (1) atuk (1) belanja (1) bonus (1) botak (1) cekodok (1) cucu (1) cukai (1) dance (1) delicious (1) demam (1) dhuha (1) didik (1) discaj (1) fitness (1) gunting (1) guru (1) hijjaz (1) hutang (1) iblis (1) ibu (1) iftar (1) income tax (1) internet (1) joging (1) kabus (1) kerja (1) khemah (1) khutbah (1) kipas (1) lapar (1) lega (1) lembaga hasil (1) lesen (1) modem (1) muntah (1) muslim (1) naik kapal (1) nenek (1) penawar penyakit (1) petunjuk (1) pindah (1) piramid makanan (1) polis (1) rambut (1) renggang (1) setan (1) suami (1) syaitan (1) tahajud (1) teh o suam (1) tudung (1) upin ipin (1) uri (1) vaccin (1) vaksin (1) warded (1) wuduk (1) zakat fitrah (1) zikir (1)

Artikel #1 carta kedudukan paling popular di Cerita Pendek Aku™

Wednesday, October 17, 2012

Boleh jamak solat di rumah


Saya selalu berulang-alik dari Perak ke tempat kerja di Kuala Lumpur. Biasanya saya menaiki bas di Pudu Raya ketika hampir Maghrib. Saya berniat untuk melakukan jamak ta’khir (menunaikan solat Maghrib dalam waktu Isyak) semasa bas berhenti di mana-mana hentian rehat dan rawat (R&R). Masalahnya, ada kala bas tidak berhenti sehingga sampai depan  rumah. Jadi bagaimana status solat jamak kerana saya bukan lagi seorang musafir.

Ahmad,
Ipoh.


Apa yang penting untuk diketahui adalah perbezaan sebab yang membolehkan jamak dan qasar. Jamak dan Qasar walaupun kedua-duanya adalah rukhsah (kemudahan) dalam solat,  tetapi sebab yang mengharuskan qasar dan jamak adalah berbeza.

  Faktor  membolehkan seseorang qasar adalah berada dalam keadaan musafir sedangkan faktor membolehkan jamak adalah kerana kesulitan yang dalam istilah fekah disebut sebagai ‘masyaqqah’.

  Jika berlaku kesulitan seperti yang dibenarkan syarak, maka seseorang boleh jamak solat walaupun tidak berada dalam keadaan musafir. Demikian juga sebaliknya, seseorang boleh qasar solat walaupun tidak mengalami apa-apa kesulitan asalkan dia berada dalam keadaan musafir.

  Oleh itu, ada sebahagian ulama menfatwakan bahawa apabila seseorang telah sampai ke sesuatu destinasi contohnya sampai di Kuala Lumpur untuk berkursus, maka sebaik saja sampai, hilanglah rukhsah jamak bagi dirinya kerana dia lagi tidak berada dalam kesulitan.

  Mungkin dia tinggal di hotel yang entah berapa bintang dan tempat kursus pun mungkin di hotel yang sama, serba-serbi mudah, tekan butang lif saja sudah sampai di pintu bilik. Walaupun begitu, rukhsah qasar tetap berlaku kerana dia dikira masih dalam musafir.

 Mazhab Syafie

  Tetapi Mazhab Syafie mengira selama seseorang berada dalam musafir dia tetap berada dalam kesulitan berdasarkan sabda Rasulullah SAW: “Musafir itu secebis dari azab (berada dalam kesukaran).” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

  Jadi, apabila seseorang sudah sampai ke destinasinya dan berada di situ tidak melebihi dari tiga hari (tidak termasuk hari sampai dan hari berangkat pulang) dan dalam tempoh itu beliau tidak berniat untuk bermukim, maka beliau masih dikira berada dalam keadaan musafir.

  Dan selama mana berada dalam keadaan musafir, beliau dianggap masih mempunyai kesukaran tertentu seperti  dinyatakan dalam hadis.

  Imam Ibnu Hajar al Asqalani mentafsirkan azab dalam musafir itu sebagai rasa tidak selesa yang mungkin berlaku akibat daripada  perjalanan seperti lenguh-lenguh, sakit badan dan sebagainya.

  Pada hari ini, ada juga orang yang tidak tahan dengan penghawa dingin dalam bas mengakibatkan   selesema, batuk-batuk tidak dapat tidur dan pelbagai lagi, terutama kepada golongan  berumur.

 Oleh itu, kesukaran yang mendapat pertimbangan syarak dan kerana itu walaupun sudah sampai ke destinasi, rukhsah untuk jamak masih ada kerana kesukarannya masih belum hilang sepenuhnya.

Dibolehkan jamak

   Bagi menjawab soalan tuan, tiada masalah untuk jamak solat kerana jamak memang disyariatkan dan urusan bas adalah di luar kawalan kita. Ada pemandu bas yang memang tidak ambil berat soal ini walaupun sudah diingatkan.

  Jika anda tidak sempat jamak solat semasa dalam perjalanan dan sampai ke destinasi seperti rumah sendiri, kolej penginapan bagi pelajar atau seseorang berniat untuk mukim di tempat itu empat hari atau lebih, maka dibolehkan jamak secara tertib, solat Maghrib dulu kemudian Isyak secara berturut-turut.

Jamak, qasar berturut-turut
 
Jika destinasi itu bukan tempat bermukim atau tiada niat untuk tingga lebih dari empat hari, maka dia dianggap dalam musafir, dibolehkan jamak dan qasar secara berturut-turut.


Artikel diambil dari segmen Agama, Berita Harian muka 33 (18 Oktober 2012) oleh Azhar Abdul Wahab. Terima kasih... 

1 comment:

  1. jika saya sorg pelajar di perak dan rumah kediaman ibu bapa saya dia kuala lumpur . dimanakah tempat yg tidak boleh melakukan solat jamak dan qasar , adakah dirumah kediaman ibu bapa saya ataupun kediaman saya di perak di mana saya menimba ilmu ?

    ReplyDelete