An-Nisa - Ayat 59

Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.

LIVE TV Makkah dan Madinah

Klik butang PLAY pada video:

LIVE TV Madinah

LIVE TV Makkah

Topik hangat!

Sharing is caring... (76) anak (30) umrah (22) isteri (10) Mari mengaji (9) Tanya ustaz (9) Ramadan (8) solat (8) Kembara masjid (7) Doa (6) Hadith (6) al-Quran (6) breakfast (6) Abdul Rahman Assudais (5) Kuching (5) Makkah (5) Masjid (5) haji (5) syukur (5) Ibadat (4) Madinah (4) Maher Zain (4) Tahfiz (4) Ustaz Don (4) al-Fatihah (4) dugaan (4) Allah (3) Blackberry (3) Facebook (3) KLCC (3) Lee Chong Wei (3) Lin Dan (3) Masjid Nabawi (3) Sejarah Al-Quran (3) Solat Hajat (3) Solat Subuh (3) bongsu (3) ilmu (3) kesihatan (3) wife (3) All England (2) Anniversary (2) Cuti-cuti (2) Imam (2) Islam (2) Manchester United (2) Oldtown White Coffee (2) Rasulullah SAW (2) Raudhah (2) Solat Jumaat (2) Tragedi (2) YouTube (2) al-Baqarah (2) arwah (2) badminton (2) hajat (2) home work (2) insurans (2) kuliah (2) poklong (2) radiasi (2) rindu (2) roadtax (2) rumah sewa (2) sakit (2) supper (2) ziarah (2) 2010 (1) Asb (1) Bacalah... (1) Berita Harian (1) Biodata (1) Bulan (1) Canterbury (1) Durian (1) FOS (1) Gigi (1) Hari Istiwa (1) Hari Pekerja (1) Holiday Villa a.k.a Grand Margarita (1) Hotel (1) Ikan Terubuk Masin Satok (1) Impiana KLCC (1) Innalillah (1) InsyaAllah (1) KL Twin Towers (1) Khairat (1) Lailatul qadar (1) Lelah (1) Livina (1) Malaysia (1) Male or female? (1) Menara Berkembar Petronas (1) Modal insan (1) Nasyid (1) Negaraku (1) Osama Bin Laden (1) PappaRich (1) Pusat Sains Negara (1) Qiamullail (1) Renew (1) Restoran Mahbub (1) Siapa aku (1) Solat Tahajjud (1) Streamyx (1) Sujud Sahwi (1) Swatch (1) TM (1) Tahlil (1) Tartil (1) Tawaf Wida (1) Twin Towers (1) Ulang Tahun (1) Waterfront (1) Yee Mee Claypot (1) adab (1) air auam (1) alpha (1) atok (1) atuk (1) belanja (1) bonus (1) botak (1) cekodok (1) cucu (1) cukai (1) dance (1) delicious (1) demam (1) dhuha (1) didik (1) discaj (1) fitness (1) gunting (1) guru (1) hijjaz (1) hutang (1) iblis (1) ibu (1) iftar (1) income tax (1) internet (1) joging (1) kabus (1) kerja (1) khemah (1) khutbah (1) kipas (1) lapar (1) lega (1) lembaga hasil (1) lesen (1) modem (1) muntah (1) muslim (1) naik kapal (1) nenek (1) penawar penyakit (1) petunjuk (1) pindah (1) piramid makanan (1) polis (1) rambut (1) renggang (1) setan (1) suami (1) syaitan (1) tahajud (1) teh o suam (1) tudung (1) upin ipin (1) uri (1) vaccin (1) vaksin (1) warded (1) wuduk (1) zakat fitrah (1) zikir (1)

Artikel #1 carta kedudukan paling popular di Cerita Pendek Aku™

CPAtv

Loading...

Tuesday, May 31, 2011

Mari mengaji: Surah Al-Bayyinah

Sebelum tu, jom dengar bacaan dari Imam Besar Makkah, Abdul Rahman Assudais...



Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

(1) Orang-orang yang kafir dari Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) serta orang-orang musyrik, tidak akan terlepas (dari kepercayaan dan amalan masing-masing) sehingga datang kepada mereka bukti yang jelas nyata.

(2) Iaitu seorang Rasul dari Allah yang membacakan (kepada mereka) Lembaran-lembaran Suci.

(3) Terkandung di dalamnya pelajaran-pelajaran dan hukum-hukum yang benar.

(4) Dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Kitab (Taurat dan Injil) itu, tidak berpecah-belah melainkan setelah datang kepada mereka bukti yang jelas nyata.

(5) Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat dan yang demikian itulah agama yang benar.

(6) Sesungguhnya orang-orang yang kafir dari Ahli Kitab dan orang-orang musyrik itu akan ditempatkan di dalam Neraka Jahanam, kekallah mereka di dalamnya. Mereka itulah sejahat-jahat makhluk.

(7) Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka itulah sebaik-baik makhluk.

(8) Balasan mereka di sisi Tuhannya ialah Syurga Adn (tempat tinggal yang tetap), yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; kekallah mereka di dalamnya selama-lamanya; Allah reda akan mereka dan merekapun reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. Balasan yang demikian itu untuk orang-orang yang takut (melanggar perintah) Tuhannya.



Terima kasih pada www.perkim.net.my

Layan Kung Fu Panda 2 with wife & kids...

Tak rugi bayar.. memang enjoy.. sarat mesej kekeluargaan... Antaranya, anak, seperti yang kita ketahui adalah amanah Allah... Jangan kita abaikan mereka, berikan didikkan Islam yng sempurna sejak kecil lagi dan kedamaian dalaman diri penting bagi mengharungi saat getir dan penuh ranjau selagi nyawa di kandung badan... Jadikan al-Quran sahabat... Perbanyakkan zikir, berpuasa... Jangan cepat berputus asa.. Bersabar dan bertawakal pada Allah.. InsyaAllah... Setiap helaan nafas kita bersabar besar ganjarannya di sisi Allah S.W.T.
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Saturday, May 28, 2011

Beli glove utk anak @Kea Farm

RM 5 sepasang!
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Thursday, May 26, 2011

28 Mei ini Hari Istiwa!

Apa itu Hari Istiwa?

Hari di mana kita berpeluang menyemak arah kiblat kerana fenomena Istiwa itu berlaku apabila Matahari berada tepat di atas Kaabah. Maka kita boleh menggunakan bayang matahari sebagai panduan untuk mendapatkan garisan arah kiblat. (seperti gambar di bawah)



Kejadian fenomena Istiwa ini akan berlaku pada 28 Mei 2011, jam 5:16 petang dan akan berlaku sekali lagi pada 16 Julai 2011, jam 5.28  petang waktu Malaysia.


Apa yang berlaku ketika Tarikh dan Masa tersebut?

Pada waktu tengahari di Mekah, Matahari akan berada tegak di atas Kaabah.


Cara untuk menyemak arah kiblat.

1. Pacakkan sebatang kayu atau apa-apa objek yang lurus di atas permukaan yang rata.
2. Pastikan kayu tersebut tegak 90 darjah.
3. Pastikan bayang-bayang kayu tersebut jelas kelihatan di atas permukaan yang rata tadi
4. Pastikan kawasan tersebut, matahari boleh kelihatan dengan mudah dan tidak terlindung.

5. Tunggu sehingga 5.16 petang jika pada 28 Mei atau tunggu sehingga 5.28 petang jika pada 16 Julai.
6. Apabila sampai waktunya, perhatikan bayang-bayang objek tadi.
7. Unjurkan garisan bayang-bayang tersebut ke arah matahari.
8. Garisan itu akan menunjukkan tepat ke arah kiblat, InsyaAllah

Maklumat lanjut layari www.falak-online.net

Dulu cerita kutip syiling, sekarang roti pulak!

Apa nak jadi dengan rakyat kita ni.. Ambil kesempatan atas kesusahan orang lain.. Ke mana hilangnya hati dan perasaan simpati anda.. Tiada rasa tanggung jawab langsung...

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Lamban look a like Pulut Panggang...

From Sabah... Correct me if I'm wrong...
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Duit, duit, duit...

Salam,

Bulan Mei ini, aku dan isteri diberi sedikit ujian kecil agar kami bermuhasabah diri serta terus istiqamah dalam memperkukuhkan iman dan taqwa. Sabar dan tawakal pada Allah adalah ubat terbaik menghadapi situasi getir ketika ini...

Barangkali, bagi mereka yang berkemampuan di luar sana, masalah kewangan yang kami hadapi ini umpama luka kecil dihujung jari... Tapi tidak untuk kami. Jika kami biarkan tanpa rawatan, masalah ini akan melarat seterusnya parah dan sukar untuk diubati... Kesedaran peringkat awal dan terus bertindak tanpa berlengah jadi pedoman kami untuk selesaikan permasalahan ini...

Mungkin Allah ingin menasihati kami agar lebih berjimat cermat dalam perbelanjaan dan menjauhkan sifat boros dalam urusan seharian kami... Sifat boros itu bukankah kesukaan Syaitan? Sebenarnya bukan tak tahu... Memang sifat manusia saja buat-buat tak tahu..

Alhamdulillah, ujian kecil kami ini tidak lama... Tidak sempat sehari pun... Tiba-tiba kami dapat kiriman surat dari Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN)... Rupa-rupanya, kami dapat cek cukai terlebih bayar untuk tahun taksiran 2010... Siapa sangka? Allah itu Maha mengetahui akan kemampuan hambanya... Syukur Ya Allah atas limpahan rezeki dariMu... Terima kasih Allah... Inilah keberkatan menginfakkan harta ke jalan Allah (zakat) dan mengambil insurans untuk keluarga... So, aku nasihatkan buat korang semua, mulakan sekarang juga.. Wallahualam!

Buat isteriku, terima kasih kerana kamu orang yang mula-mula menyedarkan aku!
Aku cinta kamu!

Wednesday, May 25, 2011

Antara mangsa kejadian tanah runtuh di Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa, Hulu Langat

Semoga Allah tempatkan mereka bersama-sama golongan beriman lagi dimuliakan... Sedekahkan Al-Fatihah buat mereka.. Dari Allah kita datang, kepadaNya kita pasti kembali... Jadikan kejadian ini iktibar buat kita... Dirikanlah solat, tunaikan zakat, berpuasalah, tunaikan haji & umrah bagi yang mampu... Perbanyakkan ibadah anda sebelum anda dijemputNya...

Berbaik-baiklah sesama kita.. Walau pandangan jauh berbeza, Tak bermakna ada salah, ada benar, Pada akhirnya kita semua sujud ke arah satu kiblat yang sama... Al-Fatihah buat Ustaz Asri (Rabani)...

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Tajwid time! Pergh...

Idgham, Ihfa', Izhar, Mad Asli, Mad Far'I... dan macam-macam lagi...
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Monday, May 23, 2011

"Jin dok kencing dalam makanan": Ustaz Kazim Elias



Pesanan Ustaz Kazim Elias bila nak masuk kedai, restoran, pasar.. baca doa..

Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan zalambur dan tentera-tenteranya...

Saturday, May 21, 2011

Tragedi tanah runtuh Hulu Langat

Setiap musibah adalah ketentuanNya... Al-Fatihah buat mangsa tanah runtuh Hulu Langat...

Gambar 'screen capture" daripada laman Galeri Foto - Berita Harian Online


Video daripada BHtv - Berita Harian Online


Antara Status rakan Facebook berkenaan tragedi ini:

"Setiap kali tanah runtuh n ada nyawa terkorban, mulalah ramai yg sibuk bersuara..kena kaji pembinaan di tepi lereng etc etc..tapi setakat cakap je la, tiada larangan sampailah tanah runtuh lg n ramai yg terkorban lg"

"Sayu hati ni mengenangkan anak2 yg tertimbus dalam land slide tu...Allah Lebih Mengetahui akan perancanganNya...Mereka dipelihara dari dosa2 masa depan. Kenapa x dijatuhkan bala kat tempat2 maksiat, tempat judi, markas dadah semua? Mungkin sbb nak beri peluang utk mereka bertaubat...juga untuk pengajaran kita menginsafi diri sbb ketidaksempurnaan kita sbg hambaNya. Al Fatihah..."

Sesungguhnya Allah Mengetahui apa yang kita tidak ketahui... Wallahualam...

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Thursday, May 19, 2011

Niat I'tikaf...


( Nawaitul i'tikaafa fii haazalmasjidi sunnatalillahita'ala )


I'tikaf, seperti dijelaskan didalam Alquran Surat Al-Baqarah ayat 187, adalah berdiam diri di masjid melakukan kegiatan ibadah dan taqarrub kepada Allah SWT. Selain itu, dalam beri'tikaf, kita diharapkan melakukan kegiatan muhasabah terhadap hal-hal yang lalu, melihat kekurangan dan kelemahan diri, untuk kemudian berusaha memperbaiki diri, meningkatkan kualiti keimanan dan ketakwaan, memperbaiki hubungan dengan Allah S.W.T mahupun dengan sesama manusia.

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Modal insan: Menjelang Kemerdekaan Malaysia Ke-54

"Ngah Ibrahim tidak pernah meminta rakyatnya jadi hisap dadah... Datuk Bahaman tidak pernah minta orang Melayu makan rasuah... Mat Kilau tidak pernah mengharap orang Melayu jual tanah dia pada bangsa asing... Dol Said tidak pernah mengharapkan orang Melayu mengkhianati orang Melayu... Tok Janggut tidak pernah bercita-cita nak tengok Islam ni dipandang rendah oleh masyarakat lain... Abdul Rahman Limbung tidak pernah pun bercita-cita dalam hati, dalam jiwa sanubari dia nak tengok orang Melayu sama Melayu bergaduh..."


"Sekarang kita dah Merdeka, adakah kita menilai kepada Islam dan bangsa sekarang? Kita bukan lagi menilai kepada bangsa, kita menilai hang belah mana? hang belah mana? Lupakah kita dia belah mana pun dia Melayu, orang ni belah mana pun dia Islam, sama bangsa, sama agama. Kenapa kita tanya dia belah mana? Bukankah itu sudah jadi macam penjajah, yang tidak mahu memberi kepada masyarakat pribumi, masyarakat asal negara itu, yang hanya mengutamakan bangsa mereka. Kalau penjajah dah balik ke negara asal mereka, tetapi kita masih mewarisi sikap dan perangai mereka.. Apakah makna kemerdekaan kepada kita? - Ustaz Kazim Elias


Di mana matlamat perjuangan kita sekarang?

Dinner time...

Alhamdulillah atas rezeki ini.. Hujan lebat + makan sup memang terbaik!
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Wednesday, May 18, 2011

Teka mana tisu?

Tekaan aku betul 8/10..
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Tuesday, May 17, 2011

Sunday, May 15, 2011

Panduan mematikan telefon bimbit ketika solat

Moga kita sama-sama dapat manfaatnya...
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Selamat Hari Guru!


Antara ramai guru yang pernah mendidik aku... Cikgu ni yang paling aku ingat..
Garang, Tegas, Sportsman, Baik Hati, Taiko... Thanks cikgu Rashid! Moga Allah memuliakanmu...

Dah Check Up!

Alhamdulillah.. doktor kata bukan jantung...
Otot kejang aja... Dapatlah ubat ni haaa...


Ya Allah pada Mu aku berserah diri..

Mari mengaji: Surah Thaahaa baik untuk anak

Baca surah Thaahaa, ayat 1-5 dan hembuskan @ tiup pada ubun-ubun mereka... InsyaAllah mujarab untuk perbaiki akhlak anak...

Sukan laman rumah..

Gaya tendang, arah, kekuatan dah nampak.. Mungkin ahli sukan juga anak #2 aku nih...
Cuba tgk tapak kaki, bapok hitamnya...
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Awan dah golap!

Sediakan payung sebelum hujan...
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Saturday, May 14, 2011

Hanya untuk rekod... Kenapa agaknya?


Dikesan kali pertama pada 13 Mei 2011.

Kali ke-2 pada 15 Mei 2011, selepas breakfast...

Mahu buat check up esok...

Lapar; Tiada teman... Celebrations!

Alhamdulillah...
Tosai 2 pinggan, Teh tarik 2 cawan...
Lepas ni baru semangat sambung koje..
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Bagaimana nak buat Sujud Sahwi?

Sahwi bermaksud lupa sesuatu. Pengertian dari segi syarak adalah terlupa sesuatu di dalam solat. Sujud sahwi adalah sujud yang dilakukan sebanyak dua kali setelah selesai bacaan Tahiyat akhir dan sebelum salam; ia dikerjakan untuk menutup kecacatan dalam pelaksanaan solat kerana terlupa, dan hukumnya adalah sunat.

Doa Harian: Amal doa pagi, petang atasi masalah jiwa


Alhamdulillah wassolatuwassalam ‘ala rasulillah waba’d.

Imam Muhammad Mutawalli Asy-Sya’rawi menjelaskan dalam kitab beliau Anta Tas’alu wa Islaamu Yujiibu seperti berikut: “Orang beriman menghadapi tiap persoalan kehidupan dunia dengan memohon pertolongan Allah dan bertawakal kepada-Nya. Apabila ia gagal mencapai apa yang dicita-cita, ia tidak susah hati dan bersedih meskipun ia sedar bahawa kegagalan itu adalah kerana persediaan yang kurang sempurna.

Orang yang tidak beriman bergantung nasib dalam usahanya kepada kesempurnaan persediaan. Apabila gagal, dia gelisah, fikirannya terganggu, hatinya risau, takut yang menyebabkan sakit jiwa dan akhirnya bunuh diri. Keadaan seperti ini banyak kita jumpa di negara maju bukan Islam. Negara seperti ini ramai rakyatnya terkena gangguan jiwa.

Lalu orang pun bertanya mengapakah di negara maju berlaku ramai yang menghidap gangguan jiwa? Bukankah yang sepatutnya kena adalah masyarakat di negara yang sedang berkembang atau negara yang mundur?

Mereka iaitu orang yang mengabdikan diri dengan ilmu pengetahuan dan membuang agama dari diri. Apabila keimanan lenyap dari jiwa manusia, akan lenyaplah ketenangan, ketenteraman, kebahagiaan dan rasa reda.

Apabila jiwa kosong dari iman, lalu ia terjun ke dalam perjuangan hidup untuk memiliki kekuasaan dan ia gagal, maka mudah saja ia terkena gangguan jiwa dan menjadi gila. Seorang Muslim yang tidak memiliki iman yang kuat, mudah terkena penyakit itu. Dalam kesibukannya ia lupa kepada Allah SWT lalu Allah SWT pun melupakannya.

Yang dikerjakan dan diusahakannya hanyalah mengumpul harta dan hidup mewah. Apabila lupa itu dibiar berlarutan tanpa cuba diatasi, ia akan membawa kepada kufur akan nikmat Allah, lalu ia akan lupa diri, hilang kebahagiaan atau mudah sakit jiwa.

Nabi SAW menyuruh umatnya agar mengamalkan doa pagi dan petang bagi mengatasi masalah jiwa, antaranya seperti diriwayatkan oleh Abu Daud, daripada Abu Sa’id al-Khudri r.a iaitu:
“Allahumma inni a’uzubika minal hammi walhazan. Wa’a’uzubika minal ‘ajzi wal kasal wa’a’uzubika minal jubni wal bukhli, wa ‘a’uzubika min ghalabatid daini waqahrir rijaal (yang bermaksud: Ya Allah aku berlindung kepada-Mu daripada rundungan sedih dan duka. Aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan malas. Aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan kedekut. Aku berlindung kepada-Mu dari beban hutang dan penindasan orang).”

Kedua, hendaklah mendekati al-Quran dengan membaca, memahami dan berusaha mengamalkannya dalam kehidupan nescaya anda akan menemui kebahagiaan bukan saja di dunia tetapi juga di akhirat.

Al-Quran adalah penyembuh yang paling berkesan mengubat penyakit jiwa seperti firman-Nya dalam surah Yunus ayat 57 yang bermaksud: “Wahai umat manusia!
Sesungguhnya sudah datang kepada kamu al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang yang beriman.”
Demikianlah, wallahua’lam.

Artikel dari Berita Harian: Persolan Agama (Ustaz Zahazan)

Champions: Manchester United have won a record 19th English league title.

Tahniah!

Mari mengaji: Surah Al-Qadr


[1]
Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar,
[2]
Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?
[3]
Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.
[4]
Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut);
[5]
Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Kembara masjid: Masjid Putra, Putrajaya

Rindu Masjidil Haram dan Nabawi... Selawat dan Salam buat junjungan Nabi Muhammad S.A.W...
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Friday, May 13, 2011

Smart Reader Kids Sports Day!

Siapalah dapat piala banyok ni?
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Tuesday, May 10, 2011

How to be a Productive Muslim?

Watch these video and you'll know...

Animation #1


Animation #2


Video by productivemuslim. Thanks Bro!!!

Ni lawan cakap ke lawan tangan?: Anak Sulung, 6

Lepas gi 'ngaji' kami lepak ngeteh sat kat mamak... Diorang pasang WWE la pulok! Tak sesuai langsung untuk kanak-kanak... Selepas 20 minit dok situ tiba-tiba anak aku bersuara, "Ni lawan cakap ke lawan tangan?"
Terkujat aku dan wife... Hehehe.. Nampak sangat aksi WWE ni membosankan.. Lebih cakap dari bergasak... Anak aku yang sulung pun pandai persoalankan...
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Sunday, May 8, 2011

Solat Tahajjud - Datuk Hassan Din

Apakah yang dimaksudkan dengan solat Tahajud? Bagaimanakah cara pelaksanaannya dan bilakah waktu yang sesuai untuk melakukannya?


Tak cuba tak tahu keistimewaannya.. Macam beli baju, kalau tak test mana nak tahu padan or cantik pada kita... Jom tahajjud!

Saturday, May 7, 2011

Persoalan Agama: Berzikir tidak terbatas selepas solat

KITA sememangnya maklum zikir menjadi sebahagian proses memantapkan diri sebagai seorang Muslim. Persoalannya, apakah yang dinyatakan kitab suci al-Quran mengenai zikir ini.

Ibu Prihatin, Selangor.


FIRMAN Allah SWT dalam surah al-Ahzab ayat ke-35 , maksudnya: “Dan orang lelaki yang menyebut nama Allah SWT banyak-banyak serta orang perempuan yang menyebut nama Allah SWT banyak-banyak, Allah sudah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.”

Berdasarkan ayat ini di kalangan ulama, contohnya Mulla 'Ali al-Qari muhaddith menjelaskan bahawa berdasarkan hadis, ibadat yang paling utama dilakukan selepas membaca al-Quran dan mempelajari hadis ialah berzikir.

Hebatnya kedudukan orang yang berzikir ini turut dinyatakan dalam firman Allah SWT menerusi surah al-Baqarah ayat 152 yang bermaksud: “Oleh itu ingatlah kamu kepada-Ku (dengan mematuhi hukum dan undang-undang-Ku), supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepada-Ku dan janganlah kamu kufur (akan nikmat-Ku).

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Aku sentiasa bersama hamba-Ku apabila dia mengingati-Ku dan selagi bibirnya menyebut-Ku”. Hadis ini diriwayatkan oleh Ahmad dan Ibn Majah.

Dalam sebuah hadis sahih yang lain Nabi saw bersabda yang maksudnya: “Tidaklah berhimpun sesuatu golongan itu untuk mengingati Allah SWT melainkan Allah SWT akan mengelilingi mereka dan rahmat menyelaputi mereka dan ketenangan turun kepada mereka dan disebut-sebut oleh Allah SWT pada setiap yang ada disisi-Nya”.

Muslim hendaklah menjadikan setiap kesempatan dilalui sebagai zikrullah. Tetapi soalan yang timbul ialah bagaimana boleh berlaku begitu? Al-Imam An-Nawawiy, seorang pakar fiqah bermazhab Syafie yang masyhur memperjelaskan dalam kitab al-Azkar, betapa mudahnya amalan zikir ini untuk diamalkan dalam kehidupan seharian.

Beliau berkata, bahawa segala tindak tanduk yang berasaskan kepada keimanan kepada Allah SWT adalah zikir. Jika difahami perkara ini maka bukan saja pertuturan mempunyai nilai zikir, malah tidur, bersembang, ziarah menziarahi juga termasuk dalam zikir.

Penjelasan ini berteraskan kepada hadis dan al-Quran yang menjelaskan perkara berkenaan. Hal ini sekali gus menafikan tanggapan sempit masyarakat bahawa zikir hanya terbatas dalam persekitaran ibadat khusus seperti selepas solat atau pada waktu tertentu.

Al-Imam Al-Ghazali menyebut dalam Al-Ihya’, setiap episod yang dilalui dari pagi hingga malam hendaklah dipastikan menjadi ibadat kepada Allah SWT. Lantaran itu, agenda kehidupan itu mesti bermula dengan hubungan langsung dengan Allah SWT. Alangkah baiknya jika hari itu dimulakan solat tahajud diikuti sunat hajat.

Selesai solat Subuh, Muslim menuju ke tempat kerja dan kerja itu adalah peluang beribadat kepada Allah SWT dengan menepati syarat ditetapkan Islam. Pada waktu pagi, lebih kurang tiga jam selepas matahari terbit, Muslim jangan melepaskan peluang untuk beribadat dengan menunaikan solat duha atau menunaikan keperluan seseorang Muslim yang lain.

Pada hari bekerja pula, waktu ini digunakan untuk bekerja dalam erti kata yang sebenarnya.

Menjelang waktu Zuhur pula, seseorang hamba itu boleh meneruskan pekerjaannya sebaik tamat solat Zuhur. Sekiranya kerja sudah selesai maka dia boleh berehat iaitu tidur untuk membolehkannya Qiamullail. Apabila masuk waktu Asar, tugasnya ialah bersolat seperti biasa kemudian berzikir dan berwirid, seterusnya aktiviti berbentuk kekeluargaan bersama anak dan isteri menerusi aktiviti rekreasi, riadah dan kreativiti.

Waktu antara Maghrib dan Isyak hendaklah diisi dengan sebaiknya, sama ada untuk menghadiri majlis ilmu atau membaca al-Quran atau bertasbih, berzikir dan solat sunat.

Seterusnya selesai solat Isyak, eloklah kiranya diisi dengan program al-Quran seisi keluarga. Antara surah digalakkan untuk dibaca setiap malam adalah surah Al-Waqi’ah.

Sebelum tidur, alangkah baiknya jika dibacakan surah penyelamat dari seksa kubur, iaitu surah al-Mulk. Akhir sekali dikerjakan solat sunat witir sebagai penutup solat pada malam itu.

Nota: Al-Imam Al-Ghazali menyebut dalam Al-Ihya’, setiap episod yang dilalui dari pagi hingga malam hendaklah dipastikan menjadi ibadat kepada Allah SWT. Lantaran itu,Agenda kehidupan itu mesti bermula dengan hubungan langsung dengan Allah SWT. 

1) SEPERTIGA MALAM: Alangkah baiknya jika hari itu dimulakan Solat Tahajud diikuti Sunat Hajat.
2) FAJAR:  Solat Subuh
3) PAGI (lebih kurang tiga jam selepas matahari terbit) : Solat Dhuha
4) ZUHUR: Solat Zuhur, tidur seketika untuk Qiamullail.
5) ASAR: Solat Asar, berzikir dan berwirid, 
6) 5.30 hingga 6.45 petang: Berekreasi, Kreativiti bersama keluarga
7) MAGHRIB: Hadiri majlis ilmu atau membaca al-Quran atau bertasbih, berzikir dan solat sunat.
8) ISYAK: Program al-Quran seisi keluarga. Surah digalakkan untuk dibaca setiap malam adalah surah Al-Waqi’ah.
9)SEBELUM TIDUR: Bacakan surah penyelamat dari seksa kubur, iaitu surah al-Mulk. Solat sunat witir sebagai penutup solat pada malam itu.

Bersama Ustaz Zahazan Mohamed

From the inside...

Cuci kereta time!
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

@ Desa Waterpark...

Selamat Hari Ibu to my lovely wife!
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Friday, May 6, 2011

Khutbah Jumaat: Air Mata Ibu...

Esok 8/5 kalau tak salah adalah Hari Ibu... Teringat saranan Khatib ketika menyampaikan khutbah berkenaan Air Mata Ibu...

Begitu besar pengorbanan dan jasa ibu... Tiada satu pun boleh dijadikan bandingan...
Seperti kisah yang terjadi pada zaman Rasullullah s.a.w yang disampaikan khatib dalam khutbahnya...

"Seorang mukmin bertanya pada Rasullullah s.a.w, Ya kekasih Allah! Aku sudah melakukan kebajikan dan berkorban tenaga untuk ibuku, yakni aku mendokong ibuku ketika mengerjakan Tawaf.. Adakah itu cukup untuk aku membalas jasa orang tua ku?

Lantas dijawab Rasullullah, Tidak! Tidak cukup! Pengorbanan mu itu tadi tidak setanding jika mahu dibandingkan dengan helaan senafas ketika ibumu bertarung nyawa pada masa mahu melahirkan kamu kedunia..."

Nyata kisah ini menunjukkan bahawa pengorbanan ibu tiada tolok bandingannya....

Mak, sesungguhnya anakmu ini memohon ampun dan maaf atas kesalahan dan keterlanjuran kata-kataku selama ini... Terima kasih atas curahan kasih sayangmu, didikanmu, ilmu yang bermanafaat dan nasihatmu, doa-doamu, pengorbananmu menjaga aku ketika aku sihat mahupun sakit dari sejak kecil hingga kini...

Ya Allah kau berilah keampunan kepada kedua orang tuaku... Maafkanlah mereka, limpahkanlah kasih sayangMu Ya Allah kepada mereka seperti mana mereka menyayangi aku ketika aku masih kecil... Kau berilah petunjuk dan hidayah kepada mereka, kau berikanlah kesihatan kepada mereka agar aku dapat menunaikan hajatku untuk membawa mereka mengerjakan Haji atau Umrah dalam keadaan sihat walafiah... Murahkan rezeki mereka, jadikanlah kesemua anak-anaknya menjadi anak yang soleh... Yang sentiasa mendoakan kesejahteraan mereka dan keampunan untuk mereka... Sesungguhnya Ya Allah, engkau maha mengetahui apa yang tidak aku ketahui...

Amin!

Mak! Selamat hari ibu...
Ibu mertuaku, selamat hari ibu...
Isteriku, selamat hari ibu...
Makcikku, selamat hari ibu...

Semoga kalian semua mendapat keredhaan Allah s.w.t! Aku sayang kamu semua!

Ayah... Terima kasih! InsyaAllah doa ayah akan dimakbulkan suatu hari nanti...

Buat isteriku, Aku bangga dengan kamu! Kekalkanlah usahamu itu agar kamu tergolong dalam insan yang solehah!

Jom hayati lirik lagu ini, moga akan beri keinsafan pada kita semua...



Aeman - Buatmu Ibu

Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian

Biarpun kepahitan telah engkau rasakan
Tak pula kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa

Hidupmu kau korbankan
Biarpun dirimu yang telah terkorban
Tak dapat kubalasi akan semua ini
Semoga Tuhan memberkati kehidupanmu ibu

Ibu kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amatlah aku harapkan
Kerana disitu letak syurgaku

Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasihanilah Tuhan ibu yang telah melahirkan diriku
Bagaikan kasih ibu sewaktu kecilku
Moga bahgia ibu di dunia dan di akhirat sana...

Kasih sayangmu sungguh bernilai
Itulah harta yang engkau berikan
Ibu... dengarlah rintih hatiku untukmu ibu

Steamboat Time...

Nyum... Nyum...

Thanks sahabat! Moga Allah membalas jasa korang dengan kemurahan rezeki dan kesihatan...

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Bulan Sabit @ S17...

Keindahan ciptaan tuhan...
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Wednesday, May 4, 2011

Bosan + perut lapar...

Bermesej dgn member sebelah..
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

@JUPEM

Pegi beli peta di Jabatan Ukur & Pemetaan...
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Restoran Darul Ehsan...

Belasah roti kosong + teh tarik...
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Monday, May 2, 2011

Betul ke Osama Bin Laden dah mati?

Macam gambar tipu je... Pandangan anda bagaimana?
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone